Превод в ефир

Превод в ефир e рубрика, посветена на танц за екран или скрийнденс. Всеки месец каним професионалната и любителската аудитория, изкушена от тази интригуваща симбиоза между киното и танца, да се присъедини към нашите прочити, разговори и дискусии с активно практикуващи в това поле хореографи, филмови режисьори и мултидисциплинарни артисти от страната и чужбина. Филмите, за които пишем, са лауреатите от нашия ежегоден международен конкурс за късометражни танцови филми.

Proximity – свързващите ни сантиметри поезия

Понятието поезия е отчетливо дефинирано в литературата – творчество и слово в мерена реч или стихове. Знаем също, че поетичното е свързано с определени чувства и усещания, както и с човешкото…


(Не)Видимите пътеки в танцовия филм TOPORZEŁ

Първото, което виждаш, е пътят.  Първото, което преживяваш, гледайки танцовия филм TOPORZEŁ, е необятността на планината. А тънката пътечка, виеща се през нея, е като фрагмент от спомен от…


Клопките на идентичността

В съвременния политически дискурс идентичността се е превърнала в разделителна линия и важен елемент от геополитическите доктрини от двете страни на нов идеологически конфликт. В центъра на този…


Това, което тялото не знае, че знае

Произлизайки от азиатско-тихоокеанската традиция, митология и религия, танцовият филм TAIAO се разгръща в плоска драматургия с едно женско тяло, което заема централно място в серия от черно-бели…


Черни тела през призмата на белия поглед

Структурирана в три танцови глави, прекъснати от документален изповеден монолог, Making Men е творба, посветен на кризата на мъжествеността. Четирима чернокожи мъже от танцовата компания Dunia dance…


Circumstance 2020: мигове история в танц за екран

Вече повече от две години ние, хората, пръснати по планетата, живеем във време и обстоятелства на пандемия. Covid-19 се появи и заредува отчайващи вълни на заболеваемост и смъртност със спокойни…


Lazarus: жестове на непоетична смърт и още въпроси за репрезентацията на жените

Dying Is an art, like everything else. I do it exceptionally well. – Силвия Плат Кадър от Lazarus, концепция и изпълнение Туишен Бенет Стая с гардероб. Вратата на гардероба…


Beyond the Body на Мая Вютак: Визуално упражнение по телесно „митосъздаване“

Като човек, който е формирал естетическите си възгледи в началото на хилядолетието,  аз бях въведен в поетичността на човешкото тяло, погледнато “отблизо”, през телевизионния канал MTV. Веднага ми…


Тела, градове и Барселона, която се движи

Късометражният черно-бял филм “Moving Barcelona” на базирания в Лондон режисьор Джеван Чаудъри е осмият от поредицата му, посветена на градове в движение – “Moving Cities”. Концепцията е…


За поезията на едно движение

Общочовешки, красив, тих, обикновен, общностен, оголващ, събиращ, умножаващ, различен, близък, медитативен, успокояващ, фокусиращ, хипнотизиращ, свързващ, любовен, нежен, грижовен, крехък, тук и…


За самодостатъчността на едно движение

“Когато се оказа, че хората не са толкова разумни, за каквито се смятаха в радостния век на преклонение пред Разума, нашият род бе наречен с хомо сапиенс и хомо фабер, т.е. човекът производител.…


Танц и анимация: синергия без граници

– Кадър от BOOKANIMA: Dance на режисьора Шон Ким BOOKANIMA: Dance e късометражен, танцов, анимационен филм на Шон Ким. Заради своя оригинален похват – ‘съживяването’ на…


Човекът и тълпата в скрийнденс провокация

„Човек няма природа, има история“ – думите на Хосе Ортега-и-Гасет може да се стоварят силно върху ума и чувствата още докато първите кадри на MASS проникват през очите към цялата друга същност на…


Mass – скрийнденс “бързей”

Човек няма природа, има история  – Хосе Ортега-и-Гасет – Кадър от Mass с режисьор и хореограф Фю Ли Десетминутният скрийнденс филм на френския режисьор и хореограф Фю Ли се…


Burden Halved – раници, препълнени с вътрешни вселени

Окото на зрителя пътува по линиите, обхожда обектите. Външните им стени. Кухия, голям обем. Търси вход навътре през пролуките. Изследва и човешките тела. Мускулите, жилите. Костите, ребрата, китките.…


Да изтанцуваш тежестта на битието

Времето не е нищо друго освен формата на вътрешното сетиво, т.е. на нагледното представяне на самите нас и на нашето вътрешно състояние. Времето е формалното априорно условие на всички явления…


Лагуната: човекът и природата в хореографирани структури

Залез в огледало; лилаво, черно, оранжево – меки цветове; движение – човешки крайници симетрично. Малък организъм, малко живо същество. Вода. Пясък. Растителност в лилаво. Трептяща вода. Растителност…


Оставени сами на себе си

Изкуството служи на човека, за да се възвиси и издигне духовно над самия себе си, да използва това, което наричаме духовна воля. – Андрей Тарковски Кадър от Intertidal.Barene,…


За свободата да бъдеш себе си и правото на достоен живот

Hикой не трябва да бъде подлаган на изтезания или на жестоко, нечовешко, или унизително третиране, или наказание. – Из “ВСEOБЩA ДEКЛAРAЦИЯ ЗA ПРAВAТA НA ЧOВEКA“ Кадър от…


Waiting for Color – притегателни и движещи сили

Танц, кино, скрийнденс, активизъм – една обединяваща характеристика между тези понятия често е движението. Може да се каже, че това са изкуства и форми на движението, или, в които движението има…


Depths – контекстът на тялото и животът на камерата в дълбочините

В разговора за съвременното изкуство, скрийнденс интригува все повече творци и изследователи, натрупва интелектуален и експериментален инструментариум и дава все повече аргументи за своята автономия…


Движенчески атмосфери сред височини и дълбини

All we know of ourselves is just a certain little surface and there is a whole under-earth of complexity to us that, by definition, keeps out of our sight. It is actually absent to us. It comes…


Между скрийнденс и видео арт, между себе си и света – Positive Negativity

Благодарение на онлайн разговора ни с Искра Иванова, хореограф и творец, в живото виртуално измерение на рубриката Превод в ефир, научихме колко значима е била средата й от артистични съмишленици и…


Corpus – началото на всички начала

Телата нямат място нито в речта, нито в материята. Те не обитават нито “духа”, нито “тялото”. Те имат място на границата, като граница: граница – външен край, фрактура, пресичане на чуждото в…