Превод в ефир

Превод в ефир e рубрика, посветена на танц за екран или скрийнденс. Всеки месец каним професионалната и любителската аудитория, изкушена от тази интригуваща симбиоза между киното и танца, да се присъедини към нашите прочити, разговори и дискусии с активно практикуващи в това поле хореографи, филмови режисьори и мултидисциплинарни артисти от страната и чужбина. Филмите, за които пишем, са лауреатите от нашия ежегоден международен конкурс за късометражни танцови филми.

За самодостатъчността на едно движение

“Когато се оказа, че хората не са толкова разумни, за каквито се смятаха в радостния век на преклонение пред Разума, нашият род бе наречен с хомо сапиенс и хомо фабер, т.е. човекът производител.…


Танц и анимация: синергия без граници

Кадър от BOOKANIMA: Dance на режисьора Шон Ким BOOKANIMA: Dance e късометражен, танцов, анимационен филм на Шон Ким. Заради своя оригинален похват – ‘съживяването’ на десетки книжни…


Човекът и тълпата в скрийнденс провокация

„Човек няма природа, има история“ – думите на Хосе Ортега-и-Гасет може да се стоварят силно върху ума и чувствата още докато първите кадри на MASS проникват през очите към цялата друга същност на…


Mass – скрийнденс “бързей”

“Човек няма природа, има история”  – Хосе Ортега-и-Гасет Кадър от “Mass” с режисьор и хореограф Фю Ли Десетминутният скрийнденс филм на френския режисьор и хореограф Фю Ли се занимава…


Burden Halved – раници, препълнени с вътрешни вселени

Окото на зрителя пътува по линиите, обхожда обектите. Външните им стени. Кухия, голям обем. Търси вход навътре през пролуките. Изследва и човешките тела. Мускулите, жилите. Костите, ребрата, китките.…


Да изтанцуваш тежестта на битието

Времето не е нищо друго освен формата на вътрешното сетиво, т.е. на нагледното представяне на самите нас и на нашето вътрешно състояние. Времето е формалното априорно условие на всички явления…


Лагуната: човекът и природата в хореографирани структури

Залез в огледало; лилаво, черно, оранжево – меки цветове; движение – човешки крайници симетрично. Малък организъм, малко живо същество. Вода. Пясък. Растителност в лилаво. Трептяща вода. Растителност…


Оставени сами на себе си

Изкуството служи на човека, за да се възвиси и издигне духовно над самия себе си, да използва това, което наричаме духовна воля. – Андрей Тарковски Кадър от “Intertidal.Barene”,…


За свободата да бъдеш себе си и правото на достоен живот

Hикой не трябва да бъде подлаган на изтезания или на жестоко, нечовешко, или унизително третиране, или наказание. – Из “ВСEOБЩA ДEКЛAРAЦИЯ ЗA ПРAВAТA НA ЧOВEКA“ Кадър от…


Waiting for Color – притегателни и движещи сили

Танц, кино, скрийнденс, активизъм – една обединяваща характеристика между тези понятия често е движението. Може да се каже, че това са изкуства и форми на движението, или, в които движението има…


Depths – контекстът на тялото и животът на камерата в дълбочините

В разговора за съвременното изкуство, скрийнденс интригува все повече творци и изследователи, натрупва интелектуален и експериментален инструментариум и дава все повече аргументи за своята автономия…


Движенчески атмосфери сред височини и дълбини

All we know of ourselves is just a certain little surface and there is a whole under-earth of complexity to us that, by definition, keeps out of our sight. It is actually absent to us. It comes…


Между скрийнденс и видео арт, между себе си и света – Positive Negativity

Благодарение на онлайн разговора ни с Искра Иванова, хореограф и творец, в живото виртуално измерение на рубриката Превод в ефир, научихме колко значима е била средата й от артистични съмишленици и…


Corpus – началото на всички начала

Телата нямат място нито в речта, нито в материята. Те не обитават нито “духа”, нито “тялото”. Те имат място на границата, като граница: граница – външен край, фрактура, пресичане на чуждото в…