Най-новата творба на Искра Проданова отива на турне благодарение на програмата за разпространение на спектакли към Министерство на културата на Република България
Българската хореографка и изпълнителка Искра Проданова продължава да завладява публиката с най-новата си творба „Отражения“. Тази творба се занимава с концепцията за осцилацията, като изследва както физическите ѝ проявления, така и метафизичните ѝ последици. Проданова описва творбата като хореографско изследване, вдъхновено от осцилацията, като я оприличава на стихотворение или хор, който се движи напред и назад, навън и навътре, създавайки взаимоотношения чрез резонанс и дисонанс в различни контексти.
Концепцията за средата или междинното, лиминалното пространство занимава автора от доста време. Какво се случва в това междинно пространство? Както пишат Дельоз и Гатари в „Хиляда плоскости – капитализъм и шизофрения“: „Средата в никакъв случай не е средна величина; напротив, там нещата набират скорост. Между нещата не означава локализирано отношение, което преминава от едно нещо към друго и обратно, а перпендикулярна посока, напречно движение, което помита едното и другото, поток без начало и край, който подкопава бреговете си и набира скорост в средата.“
Изследванията, основани на осцилации, започват през 2022 г., когато Искра Проданова стартира дългосрочния изследователски проект „Практики за променени състояния“, в който включва практиката „Пендулация“. Практиката е видимо проста, със силен ефект както върху тялото, така и върху ума. Основава се на принципа на осцилацията, като с две стъпки напред и една назад се изминава разстояние от около един километър за час, час и половина, като ръцете са във фиксирано положение, очите не се движат, а дишането е синхронизирано със стъпките.
Хореографската работа задълбочава изследването, основано на принципа на осцилацията и ритъма на Евклид и равнинната геометрия, и по някакъв начин отразява вътрешните състояния, вечното търсене и опит за позициониране на себе си спрямо другия. Той играе с „линиите на артикулация или сегментарност; движения на детериториализация и дестратификация, опитвайки се да остави пространство за четене между различни пластове и територии – между навън и навътре, пристигане и завръщане.
От друга страна, работата отразява и човешкото състояние (индивидуално или колективно), поставено в контекста на капитализма – без спирачки, повтарящ се цикъл, центрофуга. Ние действаме като малки машини, които съставляват голямата машина, и аз се чудя каква е взаимовръзката на тези индивидуални или колективни машини – организми, с машината на войната, например, или машината на любовта, машината на революцията и т.н. и абстрактната машина, която ги помита.
Отдадеността на Проданова да изследва сложни теми чрез движението и ангажиментът ѝ да насърчава съвременния танц в България продължават да я утвърждават като значима фигура в общността на изпълнителските изкуства. Нейната работа не само предизвиква публиката, но и я приканва да се ангажира задълбочено с нюансираното взаимодействие на физика и философия.
Очаквайте ОТРАЖЕНИЯ в Бургас, Варна, София, Габрово, Шумен
Изпълнители: София Христова, Мага Арна
Осветление: Христина Иванова в колаборация с Искра Проданова
Музика: Виктор Проданов в колаборация с Цветан Момчилов
Костюми и сценична среда: Искра Проданова
Графичен дизайнер: Стойчо Чакъров
Фотограф: Гергана Енчева
Продуцент: Performance Room
Продължителност: 45 мин.