Moving Body Festival 2024
Там, където тялото говори, а движението свързва всички нас
25 октомври – 3 ноември
Динамичен празник на танца, пърформанса и телесното изразяване
Фестивалът „Движещо се тяло“ е нещо повече от поредица от представления – това е покана за дълбоко ангажиране с тялото като място за познание, творчество и трансформация. Чрез уъркшопи, представления, дискусии и прожекции ние се стремим да създадем пространство, в което движението е едновременно форма на изкуство и начин на изследванe как телата ни могат да общуват, да се съпротивляват и да вдъхновяват. Приканваме публиката да разгледа тялото не само като средство за артистично изразяване, но и като мощен инструмент за диалог отвъд културните, социалните и политическите граници.
#TheWayWeMoveMatters
Програма
Участвайте в практически ателиета, водени от известни артисти, които предлагат уникални възможности за изучаване на нови техники и задълбочаване на практиката, предназначена да обединява хората чрез споделеното преживяване на движението, независимо от техния произход или ниво на опит.
25 - 29. 10. 2024 г. , 10:00 - 15:00, The Center
- Лаборатория за Контактна Импровизация с Каталин Дякону
Танц с Гравитацията – Лаборатория за Контактна Импровизация с Каталин Дякону
25 – 29. 10. 2024 г. , 10:00 – 15:00, The Center
В чест на Стийв Пакстън, провеждаме 5 дневно ателие по Контактна Импровизация с Каталин Диакону от Румъния. Каталин е е един от основателите на фестивала за Контактна Импровизация в Букурещ.
Стив Пакстън е основополагаща фигура в съвременния танц, известен с пионерската си работа в областта на импровизационния танц. Той е най-известен със създаването на Контактната Импровизация (CI) в началото на 70-те години на ХХ век., която оказва огромно влияние върху света на танца, като оспорва традиционните йерархии в танца, премахвайки необходимостта от формално обучение и техника, подчертавайки, че всеки може да танцува и да участва в творческия процес, благодарение на което демократизира танца.
Контактна импровизация дава основа на соматичните практики, които се фокусират върху осъзнаването на тялото и ефективността на движенията и дава силно отражения във всички сценични изкуства. Освен това насърчава силното чувство за общност сред практикуващите.
Контактната Импровизация допринася за по-широки културни дискусии за тялото, движението и човешката връзка. Тя насърчава въплътеното разбиране за себе си и другите, като насърчава ценностите на съпричастност, присъствие и съзнателност.
Каталин споделя: „Вълнувам се да споделя страстта си към усъвършенстване на вниманието и възприемането на нюансите, да се фокусирам върху това, което всъщност се случва миг след миг, в танца; да се опитам да изгубя плановете и „познатите“ пътища, докато танцуваме, за да предизвикам творчество и да поканя умовете си да функционират повече като любопитни изследователи.
Всеки е добре дошъл, независимо от опита и професионалната си подготовка. Независимо дали сте нови в контактната импровизация, или имате богат опит, на този семинар ще имате възможност да научите нещо полезно.“
30 - 31.10.2024 г., 11:30 - 14:30, The Center
Ателие Тяло, произход и развитие на речта с Анна Данкова
30 – 31.10.2024 г., 11:30 – 14:30, The Center
В рамките на уъркшопа ще се изследват произходът и функцията на езика (говора) като физически и като психически процес. Ще работим с речта като:
– звук (музика), музикална партитура, която създава сама за себе си смисли и естетичност.
– тяло – как се създава в тялото и какво произвежда в тялото, хореография на говорещото тяло
По време на работния процес ще се обърне специално внимание на процеси като:
– прекъсването на автоматичния ритъм на дъха, речта транформира естествения дъх в човешки избор, в произведение
– етапите на проговарянето – от първия плач, през нечленоразделните срички, първите прости думи, до сложните абстракции на поезията, философията и природната наука
– говора като монолог (Аз съм), диалог (коридорен процес между двама), общуване в голяма група
Уъркшопът е насочен към актьори, музиканти, танцьори, артисти в областта на съвременните изпълнителски изкуства, но и към непрофесионалисти, интересуващи се от физическото и психическо изследване на гласа и проявата му в речта.
31.10 - 03.11.2024 г., 11:30 - 14:30, The Center
Креативно движение за деца (8 + г.) с Любов Жеглова
31.10 – 03.11.2024 г., 11:30 – 14:30, The Center
Знаем ли какво е танц? А какво е съвременен танц? Кога се е появил?
В тази поредица срещи ще разгледаме ключови примери на съвременния танц от ХХвек до днес – с различните идеи, концепции и техники.
За кого е подходящо събитието?
Поредицата е подходяща както за деца (8+), така и за техните родители!
Ще говорим за Мърс Кънингам и Борис Шармац, Игор Стравински и Ксавие льо Роа, както и други.
Очакват ни изненадващи истории и вълнуващи практически занятия, които ще ни покажат “Що е то съвременен танц?”
Опитайте силата на филма като средство за предаване на красотата, сложността и разнообразието на движението. Всяка прожекция има за цел да вдъхнови, да провокира мисъл и да разшири разбирането ви за тялото в движение. Нашата подбрана селекция включва филми, които обхващат жанрове, култури и теми, като всеки от тях улавя същността на движението по свой собствен начин. От тънкостите на съвременния танц до суровата сила на физическото изпълнение, тези филми предизвикват традиционните представи за тялото и движението.
Насладете се на авангардни изпълнения от водещи хореографи и изпълнители, които разширяват границите на съвременния танц и изкуството на движението.
31.10.2024, 19:00, Градска Художествена Галерия
- съвременен танцов пърформанс на Искра Проданова
ОТРАЖЕНИЯ, съвременен танцов пърформанс на Искра Проданова
31.10.2024, 19:00, Градска Художествена Галерия
Изпълнители: София Христова, Мага Арна
Осветление: Христина Иванова в колаборация с Искра Проданова
Музика: Виктор Проданов в колаборация с Цветан Момчилов
Костюми и сценична среда: Искра Проданова
Графичен дизаийнер: Стойчо Чакъров
Фотограф: Гергана Енчева
Продуцент: Performance Room
Отражения е хореографска работа вдъхновена от концепцията за осцилация – вид периодично трептене, което се отнася до повтарящото се движение напред и назад на нещо между две позиции или състояния, залюляване в пространството помежду. Работата е своеобразна поема, рефрен, физично и метафизично движение напред и назад, навън и навътре, пристигане и връщане, взаимоотношения изплетени от резонанс и дисонанс, в далечното и близкото, в светлото и тъмното.
01.11.2024, 19:00, Градска Художествена Галерия
- съвременен пърформанс на Ана Данкова
ОРАТОРИЯ, съвременен пърформанс на Ана Данкова
01.11.2024, 19:00, Градска Художествена Галерия
Изпълнители: Василия Дребова, Галя Костадинова, Александър Гочев, Георги Налджиев
Речеви колаж: Йоана Робова
Костюми: Пола Попова
ОРАТОРИЯ конструира нео-драматургия, изградена от музикални артикулации в разнообразни жанрове – от операта до траша и хардкора, като използва единствено интонация и звукоизвличане. Творбата конструира съвременен танц от жестовете, които използваме, докато говорим и проследява човешкото вербално развитие единствено през нерационалните, автоматични и афективни аспекти на речта – интонация (музика) и жест (танц).
ОРАТОРИЯ реконструира един универсален „автентичен“, разбираем от всеки еизк и отварящ пространство за изследване на причините и функциите на речта като човешки феномен.
Проектът рефлектира езика като се дистанцира от него, лишавайки го от конструкция и смисъл. Когато знаем какво казваме, думите са излишни.
Представление на сдружение anyway, копродуцент РЦСИ „Топлоцентрала“
Представлението се реализира с финансовата подкрепа на МК на РБългария и фондация „Етюд“
С партньорството на: Гьоте институт София, НБУ
Трейлър
02.11.2024, 19:00, Градска Художествена Галерия
- съвременен танцов пърформанс на Арис Пападополус и Марта Пасакополу
ВСИЧКО, КОЕТО ИМА ЗНАЧЕНИЕ
или бележки за изпълнение на приятелство
02.11.2024, 19:00, Градска Художествена Галерия
Концепция-Хореография-Перформанс: arisandmartha | Aris Papadopoulos & Martha Pasakopoulou
Консултант по драматургия: Анастасиос Кукутас
Звук, сценография и костюми: arisandmartha
Дизайн на осветлението: Елиза Александропулу
Фотография: Alaa Ghosheh
В тази творба сътрудничеството между Марта Пасакопулу и Арис Пападопулос е в своята същността си поставено под микроскоп и е разгледано като опит за представяне на приятелството на сцената. Двамата интерпретатори, но също така приятели, сътрудници и артистични партньори, се впускат в в общ архив от движенчески материал, танцови практики и бележки, които, макар и черпейки от миналото, се изгражда на сцената. В процеса на откриване на това наистина има значение, те го преоформят, представят се отново и изваждат на повърхността онова неосезаемо междинно пространство. „Свойството на нито едно от двете, потенциалът на двете“. Публиката присъства като още една гледна точка, отразител на приятелството на дуото и неговото да бъде засвидетелствана.
Продукция: arisandmartha
Създаването на това произведение беше любезно подкрепено от Duncan Dance Research Center -Атина.
С финансовата подкрепа на Министерството на културата и спорта на Гърция (2020-21)
Трейлър
КАДЗЕ
03.11.2024, 19:00, Re-Bonkers
Режисьор: Ани Васева
Консултант: Боян Манчев
Оператор: Иван Николов
Въздушна фотография: Павел Граматиков
Звуков дизайн: Ангел Симитчиев
Музика: Кристоф Печанац
Керамика: Катрин Методиева
Графично оформление: Моника Вакарелова
„Кадзе“ е вятър. „Кадзе“ е и течаща наопаки вода, време, захапало опашката си, полет на мисълта и тялото, полет надолу, към ядрото на земята и полет нагоре, към окото на слънцето и хладното, застинало чело на бурята. „Кадзе“ е начинът, по който се връщаме там, където не сме знаели, че можем и искаме да отидем.
„Кадзе“ подема мотиви от мита за Орфей и Евридика, както и образи от хипнотичното есе „Кадзе Дарума“ на японския хореограф Тацуми Хиджиката. В този обърнат с хастара навън митологичен сюжет Евридика следва Орфей, а Орфей следва призрака на Евридика, вече необратимо завърнала се в царството на сенките. Времето преди и след фаталния поглед са се слели. Следването е безкрайно и без хоризонт на очакване. Събитията се нагнетяват не в ясното си отмерване, а в стаяването, отместването, интервала, сред вятъра на неочакваното, сред природните стихии, чието действие е неподозирано и смайващо. Събитието е там, където това, което е, се явява като това, което никога не е било и което никога не е подозирало, че ще бъде.
„Кадзе“ е другото име на търсенето на невъзможното.
Представление на живо участието на: Леонид Йовчев и Катрин Методиева
Видео с участието на: Леонид Йовчев, Катрин Методиева, Мария Панайотова, Емона Илиева, Галин Попов, Борис Делчев, Иван Николов, Михаил Жекунов, Михаела Люцканова, Боян Манчев, Светлана Янчева и Пипи.
„Кадзе“е заснет с любезната помощ на ТАМ Велико Търново, Група Дупини, Артцентър Дупини, Галин Попов, Лидия Къркеланова, Борис Делчев, Николай Зарков
Архитектурно-музеен резерват „Никополис ад Иструм“, стопанисван от Регионален исторически музей – Велико Търново и неговия директор д-р Иван Църов.
„Кадзе“ е осъществен от „Метеор“ с финансовата помощ на Министерство на културата и Столична Община.
Трейлър
*Фестивалът се реализира с финансовата подкрепа на фонд „Култура“ на Община Варна, Министерството на културата, както и с индивидуални дарения и помощта на верни приятели и партньори