Късометражният черно-бял филм “Moving Barcelona” на базирания в Лондон режисьор Джеван Чаудъри е осмият от поредицата му, посветена на градове в движение – “Moving Cities”. Концепцията е напълно разбираема и моментално вълнуваща въображението на всеки, който обича акта на принадлежност към град. Принадлежността точно като акт – действие, свързано с ангажираност, усилия, внимание, жив интерес към света наоколо. Защото градовете са светове и светът може да бъде концентриран в град. Какъв свят е Барселона? Или, каква е Барселона според танцовия филм на Джеван Чаудъри? Можем бързо да щрихираме видимото от най-пръв поглед – динамична, турбулентна, трепетна, в непрестанно движение. Като всеки голям, мултикултурен център, тя притежава именно тези характеристики на интензивност. Но Барселона е и като никой друг град. Тя е натоварена с история, по улиците й има останки от борби на тялото и борби на духа. Барселона заспива изтощена много късно, но сутрин е пак будна, за да бърза, да протестира, да заявява себе си, да бъде град на свободата, на съзиданието, на цветовете и любовта. Град за гмуркане и град-сцена.

Окрилена от идеята да тълкувам любим движещ се град, съм щастлива, че имах възможността да прекарам няколко любопитни зуум минути в компанията на режисьора на “Moving Barcelona” и да задам своите въпроси. В ядрото на разговора с Джеван Чаудъри застана креативният процес на създаване на творбата. Режисьорът сподели, че комбинира дивото и интуитивното при улавянето на картини с прецизното последващо структуриране на парчета от градския пъзел при монтажа. Началото не включва сториборд, не е задължително да има непременно и ‘история’, още по-малко ‘сюжет’. Планирането следва усета към специфичния град, както и артистичните взаимодействия. Хореографията също не се стреми към стриктност, точност, съвършена прецизност. Работата с танцьорите е отблизо и те са колабораторите, на които Джеван се доверява бързо. Но изборът на локации, позицията на камерата, движението ѝ – са негови креативни решения, може би и заради професионалния му фотографски опит. Непоклатимо той е очите на танцовия филм, творческата сила зад цялостния проект, композитора на произведението.

Намерението среща отражение в реакцията на публиката на “Moving Barcelona”, която на първо място усеща. В началото зрителят е поканен да слуша и гледа внимателно, а после е връхлетян от града, хората му, обектите му, машините, сградите, терасите, ескалаторите, мащаба, трафика! Той е потопен в деня на Барселона, в момента, в който е най-шумна – като млад и устремен човек, който копнее да принадлежи, да открива и обича, но и е подвластен на негативни емоции, гневи се, хаотично размества света около себе си с дълги ръце и пъргави пръсти.

Кадър от “Moving Barcelona” на режисьора Джеван Чаудъри

Изпълзяваме с компютърната мишка по линията на плеъра до минута и двадесет и осем секунди, когато жена в рокля и слънчеви очила протяга ръка напред; нежният крайник поздравява пътуващ в обратната посока масивен камион; тя остава на фокус; след миг зад нея минава кола в светъл цвят; окото на камерата я проследява; ножиците на монтажа клъцват и вече виждаме друг човек в движение.

Няколко минути по-напред, финала на филма, непосредствено преди надписите: широко и празно пространство; момиче рита кофа по дължината на кадъра; нов кадър, в който камерата се движи леко от ляво надясно, а после отдясно наляво, момичето бързо тича на място с поглед към небето; нов кадър: същото момиче тича, но сега е в профил, а механичното око бавно се приближава към движението й преди рязко да се премести надясно; нов кадър: момичето тича и тича, и тича, а ние сме там с него; така завършва филмът преди появата на черен екран и надписа “градът не разказва миналото си”.

Два примера за филмови мигове, в които гледащият може да бъде убеден, че Барселона никога няма да спре. Както и, че всички нейни обитатели – хора или машини, са постоянно взаимосвързани, зависими един от друг, задвижвани един от друг. На пръв поглед с хаотичен и алогичен ритъм, но всъщност в концентриран космос от човешки решения, проправени пътеки и, разбира се, танцуващи тела. Камера, танцьори, град, монтаж, музика – постоянното преплитане на тези елементи и изразни средства насища филма, задава тъканта му, която прелива от екрана към зрителя.

Музиката е от голямо значение за Джеван и това си личи: като че ли благодарение на мелодията, целият филм постепенно ескалира в цялостно завладяващо преживяване. Режисьорът споделя, че често всичко започва с музиката и пътят е от звук, през картина, към завършено аудиовизуално произведение. При “Moving Barcelona” може би също първите капки вдъхновение са емоционалната музика и градът, като фокус на изследване във всяко филмово продължение на поредицата “Moving Cities”.

Във всички танцови филми от големия проект за градове в движение има кадри в епицентъра на натоварени кръстовища с пъргави коли и тежки автобуси, любопитни очи на преминаващи човеци – градът е представен като жив организъм, поддържащ пулса си благодарение на машини, двигатели и симбиозата им с хората. Във видео разговора ни Джеван сподели, че това го интригува повече – света, конструиран и всекидневно задвижван от нас, човешките същества. Природният пейзаж сякаш не е част пространството на града. И все пак, някои водни елементи успяват да заемат свое място в Барселона и скрийнденс отражението ѝ: морския бряг, но не спокоен, а бурен – точно като тълпите по най-оживените булеварди; фонтани, приютяващи голотата като едновременно автентично и екстравагантно съществуване тук и сега; две мъжки фигури готови за дълбоко гмуркане с хумористичен танц по бански на фона на грамадния градски пейзаж. Това е “Moving Barcelona”: парчета от вълнуващ пъзел-картина на архитектура, хора, обекти, сграбчени в близки кадри и уловени в запомнящи се гледки отвисоко и отдалеч. Описвайки част от фрагментите – по-скоро аудио-визуални преживявания, отколкото предложения за академичен анализ – надявам се поканата за среща с танцовия филм да звучи категорично, да провокира любознателните умове на хора, жадни за разнообразни проявления на изкуството.

Кадър от “Moving Barcelona” на режисьора Джеван Чаудъри

Вълнувайки се от градове, Джеван Чаудъри вдъхновено помахва към Итало Калвино, а “Невидимите градове” намигат на нас от екрана. Режисьорът пише текст за актьора Пеп Мунне, взимайки слова директно от романа, както и трансформирайки реплики в ново звучене и значения. Тук можем да си зададем важния въпрос – градовете (като продължения на хората?) променят ли се? В началото “Moving Barcelona” твърди, че да, промяна настъпва и тя може би е свързана със загуба на нещо. Или с неспособност за прошка, невъзможност за превръщане на гнева в щастие, трудност за дишане, за вглеждане в града, който няма сам да издаде тайните си, а ще те накара да се ровиш в него. Универсални човешки конфликти. В края творбата като че ли заключва, че нищо не се е променило, че винаги човек ще иска да принадлежи, да се бори, да търси с отворени обятия и да прегръща градовете, които обитава, в които се завръща, в които понякога броди като чужденец. Барселона се движи непрестанно и неизбежно променя облика си, а също и идеалите и мечтите си. Но в своето ядро те са винаги еднакви, прости и всъщност лесни за тълкуване, по-скоро сетивно отколкото интелектуално.

Това е само интерпретация. Чудесното е, че немалко такива са възможни при преживяването на “Moving Barcelona”. Нещо, което подскочи като предупредителен сигнал няколко пъти в онлайн разговора с Джеван, беше неговото ярко нежелание за поставяне на етикети върху произведението му. То може да бъде политически филм, но това не е единствената му цел. Може да се анализира през погледа на полето скрийнденс, но не изпитва нуждата да му принадлежи. За някои зрители е без съмнение танцов филм, постигащ социална ангажираност през фокусирането му върху Барселона, сърцето на Каталуния – едно живо, противоречиво пространство с комплексна идентичност и специфична културно-историческа позиция, характеризираща се с разединение и опасни идеологически пропасти. За други е колаборация между амбициозна камера, тела в разнообразие от танцови стилове, музикална симфония на пластове от класически и електронни звуци. За трети не е нито първото, нито второто, а абсолютно чисто и кристализирано преживяване на изкуство.

Зрителят усеща “Moving Barcelona”, особено ако познава живота в град. Зрителят е готов и да дебатира кой точно елемент прави произведението смислено и въздействащо. Интересно е вслушването в разликите между възприятията на хора, за които Барселона е позната единствено през интернет, книги, или телевизия и възприятията на тези, които са я посещавали или са прекарали значително време в нея. В този контекст типичен пример е критиката към филма за черно-бялата му естетика като неотговаряща на пъстроцветния характер на града. Но за Джеван това е съзнателен избор и нишка, която свързва танцовите филми в проекта “Moving Cities”. Артистът фокусира вниманието върху движението на града, хората и обектите му, техните постоянни и изненадващи взаимодействия. Цветът би бил разконцентриране, размиване на концепцията. Есенциалното е кинетичната енергия и възможността за няколко минути да се почувстваме като част от нещо голямо, красиво и значимо.

“Moving Barcelona” съдържа в себе си изненада и заряд, както и провокации за интерпретиране на целта и посланията му. Това е осмият филм в поредицата “Moving Cities”. Лондон, Париж, Брюксел, Далас, Прага, Ереван и Атина вече имат свои динамични танцови портрети. Всички са обединени от естетически избори, движение и първична идея, но и всеки крие своя уникалност, заслужаваща преживяване и вглеждане. Барселона, както и “Moving Barcelona”, също срещат универсалното и специалното, артистични и социални измерения, богата култура и див инстинкт. На нашата планета има милиарди човешки същества и хиляди градове. Затова проектът може да бъде и вечен. Би било вълнуващо накъде ще поеме Джеван Чаудъри, кои колаборатори ще срещне по пътя си, какво ще сътворят заедно и подарят на нас. Със сигурност незабравими градове в движение.


Ана-Мария Сотирова завършва специалност “Film” в University of Reading, както и магистратура “Film Studies” в University of Amsterdam. Автор е на статии в рубриката “Превод в ефир”, част от дейностите на платформата “Движещо се тяло”.

Този материал е създаден в рамките на проекта „Превод в ефир“ – рубрика, посветена на танца за екран или скрийнденс. Всеки месец каним професионалната и любителската публика, изкушена от тази интригуваща симбиоза между кино и танц, да се включи в нашите четения, разговори и дискусии с активно практикуващи в тази област хореографи от страната и чужбина. Проектът „Превод в ефир“ се реализира с финансовата подкрепа на Национален фонд „Култура“ по програма „Публики“ 2020 и програма „Едногодишен грант“ 2021.


Видеография и библиография:

Късометражен филм “Moving Barcelona”

Jeffery, Luisa, 2015. Working Backwards: An interview with Filmmaker, Jevan Chowdhury, Marmoset.

Li, Natalie, 2022. The St Albans Filmmaker Capturing Cities In A New Light, Absolutely Hertfordshire.